Magnézium: varázslatos tabletta az energia és rugalmasság érdekében

Ha megk√©rdezn√©d a sportol√≥kat, hogy milyen √°sv√°nyi anyagokat tartanak kulcsfontoss√°g√ļnak teljes√≠tm√©ny√ľk szempontj√°b√≥l, akkor val√≥sz√≠nŇĪleg megeml√≠ten√©k a kalciumot, vasat, cinket vagy kr√≥mot, de csak keves√ľknek jutna esz√©be a magn√©zium. Annak ellen√©re, hogy megk√©rdŇĎjelezhetetlen pozit√≠v hat√°sa van eg√©szs√©g√ľnkre √©s teljes√≠tm√©ny√ľnkre, sz√°mos sportol√≥ egy√©n √©s edzŇĎj√ľk elhanyagolja a fogyaszt√°s√°t. Az elm√ļlt sz√°z √©vben az √°tlagos napi magn√©zium-felv√©tel majdnem a fel√©re cs√∂kkent, √©s ez a cs√∂kkenŇĎ tendencia folytat√≥dik. Ez√©rt ebben a cikkben a magn√©ziumr√≥l sz√≥lunk k√∂zelebbrŇĎl ‚Äď mi√©rt olyan fontos, mennyit k√©ne fogyasztanunk, √©s mi√©rt nem szabad figyelmen k√≠v√ľl hagyni.

Magnézium: varázslatos tabletta az energia és rugalmasság érdekében

A magn√©zium egy ez√ľstsz√ľrke f√©nyes f√©m, √©s egyben a f√∂ldk√©reg nyolcadik legelterjedtebb eleme. Norm√°l k√∂r√ľlm√©nyek k√∂z√∂tt oxid form√°j√°ban k√∂t√∂tt, fŇĎleg magn√©zium-oxidk√©nt, aminek k√∂sz√∂nhetŇĎen a magn√©zium v√©dett a levegŇĎ √©s v√≠z kedvezŇĎtlen hat√°saival szemben. Az emberi testben ionok ‚Äď magn√©zium kationok (Mg2+) form√°j√°ban fordul elŇĎ, √©s a k√°lium ut√°n a m√°sodik leggyakrabban k√©pviselt ion a sejtekben. FŇĎleg a csontokban √©s izmokban fordul elŇĎ, minim√°lis mennyis√©gben pedig megtal√°lhat√≥ a v√©rplazm√°ban. Paradox m√≥don √©ppen a v√©rplazma szolg√°l a test magn√©zium szintj√©nek mutat√≥jak√©nt, mivel biol√≥giailag akt√≠v, ami a gyakorlatban azt jelenti, hogy sz√°mos biol√≥giai folyamatban vesz r√©szt (errŇĎl t√∂bbet az al√°bbiakban).

A magn√©zium az √©lelmiszerekben legink√°bb a teljes kiŇĎrl√©sŇĪ term√©kekben fordul elŇĎ, ugyancsak megtal√°ljuk p√©ld√°ul a leveles z√∂lds√©gekben, di√≥f√©l√©kben, magvakban √©s h√ľvelyesekben. Ellent√©tben az √°ltal√°nos k√∂zhiedelemmel a tej √©s tejterm√©kek nem a legide√°lisabb forr√°sai, csak√ļgy, mint a h√ļs, halak √©s gy√ľm√∂lcs√∂k. Ez az egyenetlen eloszl√°s megmagyar√°zhat√≥ a magn√©zium instabilit√°s√°val magas hŇĎm√©rs√©kleten ‚Äďa teljes kiŇĎrl√©sŇĪ term√©keket a z√∂lds√©gekkel ellent√©tben csak ritk√°n hŇĎkezelj√ľk.

A magn√©zium t√∂bb mint h√°romsz√°z enzimatikus reakci√≥ba kapcsol√≥dik be, amelyek r√©szt vesznek a feh√©rj√©k, zs√≠rok, nukleonsavak termel√©s√©ben, tov√°bb√° az idegrendszeri tev√©kenys√©gekben, az izomrostok √∂sszeh√ļz√≥d√°s√°ban √©s ellaz√≠t√°s√°ban, bele√©rtve a sz√≠vizmot, a csontok anyagcser√©j√©ben √©s m√©g sok m√°sban. A magn√©zium m√©g fontosabb funkci√≥ja a fŇĎ energetikai szubsztancia, az adenozin-trifoszf√°t (ATP) k√©pzŇĎd√©s√©ben j√°tszott szerepe. Az ATP termel√©s√©be bekapcsol√≥dnak az enzimek, √ļgyn. ATP√°zok, melyek mŇĪk√∂d√©s√©hez elengedhetetlen√ľl sz√ľks√©ges a magn√©zium. Az ATP√°zoknak rendk√≠v√ľl hat√©konyan kell mŇĪk√∂dni√ľk a testben ‚Äď test√ľnk ideiglenesen legfeljebb 0.08 kilogramm ATP-t k√©pes ig√©nyeihez elt√°rolni, √°m egy √≥r√°s edz√©s sor√°n k√©pes elfogyasztani eg√©szen 15 kilogrammot!

A magn√©ziumhi√°ny az emberi test √∂sszes szervrendszer√©ben elŇĎfordul. Leggyakrabban a kardiovaszkul√°ris rendszert √©rinti elektrokardiogr√°fi√°s (EKG) rendelleness√©gek, fokozott inzulinrezisztencia, illetve ennek el√©gtelen termel√©se √©s megn√∂vekedett v√©rnyom√°s form√°j√°ban. Ezen t√ļl m√©g neuromuszkul√°ris rendelleness√©geket, vesemŇĪk√∂d√©si rendelleness√©geket, s√ļlyosbod√≥ asztm√°t, migr√©neket, premenstru√°ci√≥s szindr√≥m√°t, posztmenopauz√°lis mozg√°srendszeri neh√©zs√©geket √©s elh√≠z√°st is √≠rtak le ebben az √∂sszef√ľgg√©sben [1-5]. A javasolt napi magn√©zium adag 280 ‚Äď 350 milligramm intervallumban mozog, √©s f√ľgg az √©letkort√≥l, nemtŇĎl √©s a v√©gzett fizikai aktivit√°st√≥l [6,7].

Mikor kell felfigyelni?

  • ha hosszabb ideje √©rzel merevs√©get, g√∂rcs√∂ket vagy t√ļlzott remeg√©st az arc-, r√°g√≥-, nyak-, mimikai vagy v√©gtagizmokban
  • ha rendszeresen, esetleg t√ļlzottan f√°radt vagy
  • ha ingerl√©keny √©s letargikus vagy
  • ha gyakran v√°ltozik a hangulatod, szorong√°st √©rzel vagy depresszi√≥s vagy

Sz√°mos tanulm√°ny k√©sz√ľlt a sportol√≥ popul√°ci√≥ magn√©zium bevitel√©vel kapcsolatban. Egyik√ľk, egy h√°rom h√≥napos amerikai, vizsg√°lta, hogy a magn√©ziumhi√°ny milyen kihat√°ssal van t√≠z nŇĎ sportteljes√≠tm√©ny√©re. Az elsŇĎ h√≥napban megk√∂zel√≠tŇĎleg 100 milligramm magn√©ziumot, a m√°sodikban k√©tszeres adagot, a harmadik h√≥napban pedig az aj√°nlott (300 mg) adagot kapt√°k. Minden figyelemmel k√≠s√©rt h√≥nap v√©g√©n a nŇĎket k√©pess√©gi pr√≥b√°nak vetett√©k al√° szobaker√©kp√°ron, am√≠g el√©rt√©k a maxim√°lis pulzussz√°m 80 sz√°zal√©k√°t, tov√°bb√° elektrokardiogr√°fi√°t, spirometria √©s v√©rvizsg√°latot v√©geztek. A kutat√≥k meg√°llap√≠tott√°k, hogy minden megfigyelt idŇĎszak v√©g√©n a figyelemmel k√≠s√©rt param√©terek jelentŇĎs n√∂veked√©se √°llt be! √ČrthetŇĎ nyelven mondva, a nem megfelelŇĎ mennyis√©gŇĪ magn√©zium-bevitel az anyagcsere lelassul√°s√°hoz, az oxig√©nfogyaszt√°s n√∂veked√©s√©hez √©s a pulzussz√°m emelked√©s√©hez, illetve a sz√≠v terhel√©s√©hez vezetett [8].

Mit kellene tenned az elegendŇĎ magn√©zium-felv√©telhez?

  • a feh√©rlisztbŇĎl k√©sz√ľltek helyett fogyassz teljes kiŇĎrl√©sŇĪ term√©keket, lev√©lz√∂lds√©geket, di√≥f√©l√©ket, magvakat
  • korl√°tozd az alkoholfogyaszt√°st
  • ker√ľld a magas proteintartalm√ļ, illetve alacsony sz√©nhidr√°ttartalm√ļ di√©t√°kat
  • nagy mennyis√©gŇĪ egyszeri magn√©ziumfogyaszt√°s em√©szt√©si probl√©m√°kat okozhat, mivel semleges√≠ti a gyomorsavat ‚Äď √≠gy a javasolt napi magn√©zium adagot oszd t√∂bb r√©szre
  • esetleg, ha √ļgy gondolod nem elegendŇĎ a magn√©zium-felv√©teled, sorolj be az √©trendedbe t√°pl√°l√©kkieg√©sz√≠tŇĎket, melyek ezt hat√©kony form√°ban juttatj√°k a szervezetbe.

Hogy v√°lasszuk ki a megfelelŇĎ t√°pl√°l√©kkieg√©sz√≠tŇĎt?

A piacon k√ľl√∂nf√©le gy√°rt√≥kt√≥l sz√°rmaz√≥ k√ľl√∂nb√∂zŇĎ erŇĎss√©gŇĪ √©s form√°j√ļ sz√°mtalan kieg√©sz√≠tŇĎ tal√°lhat√≥. V√°laszt√°skor tudatos√≠tanunk kell, hogy a gy√°rt√≥ √°ltal felt√ľntetett vegy√ľlet mennyis√©ge az adott kieg√©sz√≠tŇĎben nem azonos a tiszta magn√©ziumtartalommal. P√©ld√°ul 300 mg az adott magn√©ziums√≥b√≥l, nem jelent 300 mg tiszta magn√©ziumot, √©s hasonl√≥an. Tov√°bbi fontos t√©nyezŇĎ a felsz√≠v√≥d√°si k√©pess√©g ‚Äď m√≠g a szervezet a felvett oxid csup√°n 4 %-√°t haszn√°lja fel, lakt√°tb√≥l, citr√°tb√≥l vagy kel√°tb√≥l, esetleg kombin√°lva B6 vitaminnal (piridoxinnal) sokkal t√∂bbet. Valamennyi forma felsz√≠v√≥d√°sa a legjobb √©tellel fogyasztva.

Milyen form√°j√ļ kieg√©sz√≠tŇĎt v√°lasszunk?

A pezsgŇĎtablett√°k, illetve a por, magasabb egyszeri adag magn√©ziumot tartalmaznak, ez√©rt annak gyors p√≥tl√°s√°ra alkalmasak, p√©ld√°ul izomg√∂rcs√∂kn√©l vagy fejf√°j√°sn√°l. A pezsgŇĎ forma felgyors√≠tsa a hat√°s be√°llt√°t, √©s egyidejŇĪleg meghosszabb√≠tja annak idŇĎtartam√°t. A hagyom√°nyos¬†Magn√©zium tablett√°k¬†ellenkezŇĎleg, sokkal alkalmasabbak hossz√ļ t√°v√ļ haszn√°latra ‚Äď kisebb mennyis√©gŇĪ magn√©ziumot tartalmaznak, melyek rendszeres fogyaszt√°sa seg√≠t fenntartani stabil szintj√©t a v√©rplazm√°ban, illetve mag√°ban a szervezetben.

Forr√°s: https://www.namaximum.hu/magnezium-varazslatos-tabletta-az-energia-es-rugalmassag-erdekeben/



PR cikk

Adokveszek.hu Kft. © 2024
Minden jog fenntartva.
Belépés Regisztráció Részletes keresés